4 keynotes, 4 columnisten en bekendmaking Kleurrijke 50

 

Op woensdag 3 oktober staat diversiteit volop in de schijnwerpers tijdens het Diversity Event in de Zuiderkerk in Amsterdam. Naast vier keynote speeches en verschillende columnisten zetten samenwerkende 9 brancheorganisaties letterlijk frontrunners van diversiteit in de schijnwerpers. Dat wordt gedaan middels de bekendmaking van De Kleurrijke 50 van marketing, media en communicatie. Een eervolle lijst van professionals die met woord en daad de branche inclusiever en meer divers maken. Allen werden aangedragen door vakgenoten.

Hiervoor is een samenwerking aangegaan met Raja Felgata en Khalid Ouaziz, die al acht jaar De Kleurrijke 100 samenstellen.In krap drie weken droegen vakgenoten al meer dan 100 nominaties aan voor De Kleurrijke50. Het grote aantal is een teken dat diversiteit leeft binnen de branche en laat zien dat inmiddels velen actief zijn om de media inclusiever te maken. Wie daadwerkelijk een plek weet te bemachtigen in de lijst en wie de nummer 1 is, wordt bekendgemaakt op het Diversity Event. Een kandidaat aandragen kan nog een week lang via www.dekleurrijke50.nl.

Hoofdredacteuren van De Kleurrijke Top 100 Raja Felgata en Khalid Ouaziz over de samenwerking met het Diversity Event en De Kleurrijke 50: “Diversiteit betekent voor ons verder kijken dan je eigen wereld en de kracht van het verschil omarmen. Wij zijn al ruim 15 jaar bezig met dit onderwerp en hebben sinds een paar jaar pas écht het gevoel dat Nederland klaar is voor retrospectie rond dit thema. Zonder zichtbare culturele diversiteit op alle fronten, verliezen we in Nederland onze geloofwaardigheid als progressief land. Als ‘open-minded society’ moeten we vooral in deze tijden waken voor tunnelvisie. We hopen dat De Kleurrijke 50 lijst bijdraagt aan een inclusievere sector die zich nog meer openstelt voor diversiteit.

Sprekers
Naast de eerder aangekondigde Barbera Wolfensberger (Directeur Cultuur & Media bij Ministerie OC&W) betreden op 3 oktober ook OmarKbiri (Co-founder bureau Maak en oprichter VEED Awards), Marc van de Wiel (brandmanager) & Sylvia Spoelder (HR) van Shell en Marion Koopman (Greenhouse Group) & Marc Oosterhout (N=5) het podium.

Kbiri zal spreken over zijn persoonlijke ervaringen met diversiteit als ondernemer in de creatieve sector. Van de Wiel en Spoelder lichten toe hoe Shell hun organisatie inclusiever wilt maken. Tenslotte doen Koopman en Oosterhout uit de boeken hoe stereotypen in reclame werken en hoe vakgenoten hier stappen in kunnen maken.

Columnisten
De  vier columnisten van de dag zijn KautharBouchallikht (De Correspondent), Edwin Reinerie (hoofdredacteur Winq), JadKaddour (Faktor) en Arno Peperkoorn (Result en  Co-Founder stichting IncludeNow).

Bouchallikht heeft als thema samenleven, Reinerie bespreekt de gay community. Kaddour vertelt over hoe hij als vluchteling gelooft in ‘Being different makesusthesame’. Peperkoorn geeft zijn visie over welke stappen er wellicht nog gemaakt moeten worden om als vak echt op diversiteit over te gaan.

Branchepartijen werken samen
Het Diversity Event is een initiatief van IAA, IAB Nederland en MWG, BVA (Bond van Adverteerders), DDA (Dutch Digital Agencies) en stichting IncludeNow. Ook IDEA (live communicatie en eventmarketing) en VEA (Vereniging van Communicatieadviesbureaus) zijn recent betrokken bij het initiatief. De samenwerking is een logische aanvulling om diversiteit te vergroten binnen het marketing-, communicatie- en mediavak. Dat is hard nodig. Het onderwerp diversiteit staat weliswaar al op de agenda, maar het wordt tijd dat het vakgebied er ook naar gaat handelen, zodat het communicatievak een reële afspiegeling van de samenleving vertegenwoordigt.

Bekijk hier het volledige programma

Het Diversity Event is op woensdag 3 oktober vanaf 14:30 uur in de Zuiderkerk, Zuiderkerkhof 72 in Amsterdam. Kaarten bestellen kan
hier

 

BESTEL KAARTEN